tag:blogger.com,1999:blog-8495710055480151181.post2860117969843961941..comments2022-04-10T10:20:53.468+02:00Comments on AOWiskunde: De RRR weer in de maand: Rekenen, Rekentoets, RekenmachineAowiskundehttp://www.blogger.com/profile/11217511831370922411noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8495710055480151181.post-37019217416891441712013-11-06T10:22:43.546+01:002013-11-06T10:22:43.546+01:00Ben Wilbrink voegt hier zelf aan toe:
Bedankt vo...Ben Wilbrink voegt hier zelf aan toe:<br /> <br />Bedankt voor dit betoog, Erik. Het is helder Als leraar sta je er natuurlijk anders tegenover dan ik, als buitenstaander, maar vooral als psycholoog en onderzoeker. <br /><br />Inderdaad ligt achter die ‘New Math’ de schrik van de Sovjet Beep-Beep uit de ruimte. Dat was een sensatie, voor ons schooljongens. In de VS dachten ze dat hun onderwijs hopeloos achterliep.<br /> <br />Je vergelijking van de relatie tussen goed spellen en goed schrijven is nog zo gek niet: goed spellen is wel een voorwaarde voor dat laatste. Zo zie ik ook de relatie tussen behoorlijk rekenen, en in het dagelijks en beroepsleven adequaat omgaan met situaties waarin kwantiteiten een rol spelen. En dan gaat het niet om de uitverkoop die om de haverklap in de rekentoetsen langskomt, maar meer om gesprekken met artsen waarin van risico’s sprake is, met financieel adviseurs waar hetzelfde speelt. Daar is onderzoek over, hoe gezondheid samenhangt met getalbegrip dat je uit je onderwijstijd hebt overgehouden. Maar ook hoe de kwaliteit van het breukenonderwijs direct van invloed is op keuzen voor exacte vakken en ook het succes daarin. Een groot economisch belang dus. <br /> <br />Op die manier kun je ook naar het al dan niet gebruiken van de rekenmachine RM kijken. Je geeft al aan dat je natuurlijk ook ziet hoe gebruik van de RM leidt tot verlies van de goed geautomatiseerde vaardigheden die leerlingen van 12 jaar nog wel hebben (Jannemieke van de Gein liet in onderzoek zien hoe dat met de werkwoordspelling gaat: 12 jarigen kunnen dat, 18-jarigen niet meer .... )<br /> <br />Laat ik nog iets zeggen over de vergelijking met het rekenonderwijs van vroeger: daar is niet veel mis mee, zij het dat het wel eens tot absurde hoogte werd doorgevoerd. Dat wil niet zeggen dat leraren altijd goed onderwijs gaven: Goffree geeft in zijn proefschrift knalhard aan dat de kweekschool weinig of geen aandacht voor didactische kwesties had, alleen voor reken- en wiskundevaardigheid als zodanig. Het is wel van belang om helder te hebben wat er precies mankeerde aan dat onderwijs in de vijftiger jaren, als dat al gemankeerd zou zijn (kunnen we dat weten? Er is weinig empirisch onderzoek uit die tijd).<br /> <br />Excuus, nog een dingetje over wiskunde-onderwijs. Dat is in het verleden vooral gebruikt om te selecteren. Lees het artikel van Posthumus in De Gids van 1940 (op dbnl.nl). Of wat A. D. de Groot zegt over het cijfergeven door leraren wis- en natuurkunde. En verdraaid, nog maar twee jaar geleden heb ik docenten uit de wiskundeopleidingen voorgehouden dat zij veel te veel goede studenten wegselecteren, alleen omdat zij niet zo briljant zijn als hun beste studenten. Boeiend.<br /> <br />Dank voor je opstel.<br />Aowiskundehttps://www.blogger.com/profile/11217511831370922411noreply@blogger.com